Di Senja Kemerdekaan…

Merdeka !

Agak lewat untuk aku memperkatakannya. Biarlah. Bagiku ianya tidak menjadi sebarang masalah kepadaku. Tidak mengapalah andainya ada yang mengatakan diriku ketinggalan zaman. Aku ada hak untuk menulis apa yang aku suka. Tegurlah andainya diriku tersilap langkah. Bimbinglah aku andainya aku terpesong dari jalan yang benar.

Merdeka !

Apakah erti semua itu? Mampukah kita memahami serta menghayati erti kemerdekaan yang sebenarnya? Sejauh manakah pengorbanan kita selama ini untuk negara? Seribu satu persoalan pasti bermain di benak pemikiran masing-masing. Aku tidak berniat untuk memperkecilkan sesiapapun. Nawaituku cuma sekadar untuk menyeru kalian semua agar berfikiran lebih kritis. Lebih dinamik agar seiring dengan anjakan paradigma yang kalian cuba lakukan selama ini.

Merdeka !

Aku tidak mahu berbicara lebih panjang. Cukuplah aku akhiri entri kali ini dengan satu ayat yang sesuai untuk difikirkan bersama.

Moga-moga puteri-puteri di sini, di bumi Malaysia yang barakah ini, bukanlah seperti anggerik kota yang sudah hilang serinya, yang cantik di luar tetapi berongga di dalam.

P/s: Salam Ramadhan buat kalian semua. Moga-moga kita dapat menghayati bulan yang penuh kemuliaan ini. Amin.

21 Respons

  1. mana pernah lewat utk bincang isu kemerdekaan.

  2. MERDEKA! MERDEKA!
    tahun ni merdeka cam tak merdeka je…xsemeriah seperti tahun2 lalu…..

  3. insyaAllah…[menjawab untuk quote itu]
    merdeka!

  4. ermmm knp lar en palie pendek sgt…
    kalu pnjg cket…bess gop bca…ni cam tgantung jer…ermmm…jgn en palie yg tergntung daaaa…heheheheheheh

  5. nazmi – tq bro for your support…

    izan – erk.. selagi xde perang tu kira merdeka laa.. hehehe…

    aishah – amin…

    embun – erk… saya pendek?

  6. hahaahahks…silap lar…bkn en palie yg pndek….tuuu….entri atas tuuu..huhuhuuks

  7. Merdeka kn diri dari hawa nafsu di bulan penuh keberkatan ini.. Moga ALLAH menjadikan kite semua insan yang mensyukuri rahmat NYA ; )

  8. embun – huh… tersilap faham rupa2nye… hehe…

    miss aisy – yupp… that’s right… marilah sama2 berjuang melawan hawa nafsu… amin…

  9. selamat berpuasa en palie:)

  10. ayat power..tp macam pernah dgr..hehehe
    org nya hampeh!!!!! 😦

  11. >:P

  12. moga puasa tahun ni berkat🙂

  13. cet! namer jer merdeka.. tapi masalah sosial, penganguran, ekonomi… x merdeka..

  14. em…abg punya kata-kata ok…cuma mcm something yang hilang…. eh, atin tak boleh nak komen sangat….atin pun bukan pandai nak wat kata-kata… nanti komen-komen ikut sedap mulut la pulak…. teruskan usaha abg….. atin hanya menyokong dari belakang…..

  15. Selamat berposa dari Kuale Kangsor.

  16. bermakne sungguh ayat yg nak difikirkan bersama tu…anyway selamat menjalani ibadah puasa

  17. Untuk puteri-puteri? Hmm…

  18. selamat berpuasa incik palie!

  19. mr.palie,
    nape qoute tu tibe2 jd pilihan awk ntk entri kali nh..
    de yg trsiratla..

    maybe atie je kot xphm..bole terangkn lbh lanjut huu
    nway, tlg alert me in YM ya..
    sbb xterbace plak blog u spila u bg msg kt YM hee=p

  20. Selamat Menjalani Ibadah Puasa yer en.Lucca

  21. zue – selamat berpuasa gak…

    bapakau – erk.. peliknya nama id.. rasa2 kita satu ofis ni… ip address sama je…

    pjoe – amin

    splasqersad – merdeka dari segi luaran je kot…

    nur fatin – terima kasih…

    ArahMan7 – selamat berpuasa gak…

    anei – sama2 laa kite fikir2kan…

    aTiQah – sekadar nasihat untuk dikongsi bersama-sama…

    bulussan – selamat menyambut ramadhan…

    atie – tersirat? xde laa… sekadar renungan bersama2 jer…

    Mushroomcute – yup.. tq.. selamat berpuasa gak….

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: