Perajurit Cinta Malaya…

Bertuah.Itulah ungkapan yang paling sesuai untuk aku yang dilahirkan di bumi Malaya ini. Aku tetap di sisimu walau apa yang terjadi. Akan kupertahankan sepenuh jiwa raga walaupun ribut badai melanda. Kerna bersama-sama kamulah aku membesar hingga saat ini. Dan kerna kamulah jua yang mencorakkan diriku sepertimana sekarang ini. Di bumi Malaya inilah aku belajar erti kemerdekaan. Erti sebuah kebebasan. Selagi nyawa dikandung badan, pasti aku sanggup berjuang demimu. Sanggup berkorban diri kernamu. Sebagai seorang manusia, aku dididik agar menjadi insan yang berperikemanusiaan. Namun, adakalanya aku tersasar hingga mengabaikan didikan tersebut. Berubah menjadi kejam kerna telalu mementingkan diri sendiri. Terlalu angkuh dengan ego sendiri. Keegoan yang pasti akhirnya memakan diri sendiri.